
 

Fluoridation of drinking water in 
the UK, c.1962-67 
A case study in scientific misinformation before social media 

Charlotte Sleigh 1 July 2021 
Honorary Professor in Science 

and Technology Studies, UCL 
 

 

 

  

Poster relating to water 

fluoridation, c. 1970-1980.  

Credit: Science Museum, London.  

Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) 



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 1 of 19 
 

Contents 
Executive summary ............................................................................................................................. 2 

1. Rationale and research ............................................................................................................... 3 

2. Chronology .................................................................................................................................. 3 

3. Defining misinformation ............................................................................................................. 5 

4. What mis/information was spread concerning fluoridation? .................................................... 6 

4.1 Medical mis/information .......................................................................................................... 9 

4.2 Mis/information in description of authority ........................................................................... 11 

5. Pathways for mis/information .................................................................................................. 14 

5.1 People and motivations in mis/information pathways..................................................... 14 

5.2 Epistemological and rhetorical features of literature in mis/information pathways ............. 16 

6. Conclusion ................................................................................................................................. 17 

Bibliography of substantial published sources ................................................................................. 18 

About the author .............................................................................................................................. 19 

 

 

  



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 2 of 19 
 

Executive summary 
1. ‘Misinformation’ is a sociologically and epistemologically blunt term with which to consider the 

transmission of claims amongst the general public.   

1.1. It can be seen as a spectrum of truthfulness.   

1.2. Asymmetries of power and knowledge must be taken into account; misinformation can be 

understood as a tactical attempt to ‘argue’ 

1.2.1. when there is scope for disputing the completeness and relevance of scientific 

findings;  

1.2.2. when true information is presented in a form and manner that is indistinguishable 

from misinformation;  

1.2.3. when no platform for direct engagement with scientific authorities/governors is 

available.   

2. Debates about the safety of sodium fluoride in water peaked in Britain between 1962 and 1967, 

when local authorities were tasked by central government with deciding whether or not to 

fluoridate their water supplies.   

3. There is evidence to suggest that both sides in the debate were regarded as excessively 

exercised by the silent majority of citizens.  Nevertheless, vocal anti-fluoridators carried the day 

in terms of policy.   

4. A relatively small number of gatekeepers injected the mis/information into the public domain 

that fuelled the debate. 

5. Mis/information about sodium fluoride circulated via long pamphlets; short flyers; local 

newspaper articles, editorials and letters; TV and national media; public and private meetings; 

and rumour.   

5.1. The more local and/or private the forum, the more incendiary the mis/information tended 

to be. 

6. Mis/information about sodium fluoride took two main forms.  Both were often backed with 

references to research, with varying levels of plausibility: 

6.1. Claims about medical effects.  

6.2. Claims about ‘expert’ knowledge:  

6.2.1. concerning an alleged lack of expert consensus per se; 

6.2.2. concerning experts’ alleged objections to water fluoridation. 

7. There was rhetorical similarity between pro-and anti-fluoridation propaganda which made it 

difficult for the public to distinguish between them. 

8. There was an epistemological advantage to the anti-fluoridation position in that it is easier to 

point out scope for doubt than to prove complete efficacy and safety. 

9. There was a lack of clarity to the pro-fluoridation position in terms of utility of the intervention 

and in terms of causal pathway. 

10. There was no pathway for the legitimate expression of concern owing to the hiatus between 

dental and medical expertise; between these and expertise within national government; and 

between these and local authorities, deputed to defend the science without any knowledge-

base to do so.   

  



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 3 of 19 
 

1. Rationale and research 
Recent public panics based on scientific misinformation (e.g. the anti-vaxxer movement and 5G 

conspiracy theories) have been fuelled (indeed, arguably constituted) by social media.  Examining an 

episode of widespread scientific misinformation that occurred before the era of social media 

provides - if not a controlled historical experiment - a case-study for suggesting which aspects of 

widespread scientific misinformation are specific to an era of social media, and which can occur 

irrespective of medium.  It can thus inform future engagement within and beyond social media for 

good public conversations about science. 

This case study is based upon the public furore about the fluoridation of drinking water in the UK 

from the late 1950s to the late 1960s.  The research methods have been historical, comprising a 

review of public expressions of ‘scientific’ doubts about fluoridation.  The majority of sources have 

been letters to national and local newspapers; news items in local newspapers (more inclined than 

national titles to report on points made in local meetings); and anti-fluoridation literature produced 

in the period.  Parliamentary discussions have also been reviewed in full.  While not strictly 

quantitative in nature, the research has taken account of what constituted widely-circulated (as 

opposed to niche) arguments and allegations.  The research was affected by the Covid-19 pandemic 

and was restricted to such sources as were accessible online.1  Contact was sought with two key 

parties still in existence, the National Pure Water Association and the British Housewives’ League, 

but neither responded to inquiries.   

2. Chronology 
In 1945, scientists conducted the first controlled trial of water fluoridation in Grand Rapids, 

Michigan, to discover whether it would reduce the incidence of dental caries in the population.  The 

first known UK experiment on the dental effects of fluoridation was in 1949; in it, children in a 

Cheshire orphanage had their teeth painted with fluoride.  The following year, a larger trial on 

fluoride-painting of teeth was carried out in Fife, on 3000 children - this time with family consent.   

Evidence for the success of the American trials was accepted by dentists and many politicians 

(including President Eisenhower) by around 1951, and in June of that year, Anglesey County Council 

(Wales) first sought permission to fluoridate its water supply.  The British government sent a mission 

to the US and Canada in 1952 to find out more about the results of North American trials; its report 

was published in 1953.2  In 1954, Kilmarnock (Scotland) announced an experiment on water 

fluoridation that took advantage of its natural ‘control’ set-up in the form of two reservoirs (one to 

be fluoridated, the other not).  1954 also saw the first opposition to ‘mass medication’ expressed in 

UK parliamentary debate.  Between 1954 and 1956, Anglesey, Kilmarnock, Watford (southern 

England) and Andover (ditto) all began trial fluoridation projects, and local protests ramped up.  In 

response to the strength of public objection, Andover ceased fluoridation in 1958, with Kilmarnock 

following suit in 1962.  The National Pure Water Association (NPWA) was established in 1960 by Lord 

Douglas of Barloch, the person who had spoken against fluoridation in the Lords in 1954.  The NPWA 

went on to play a substantial role in producing literature objecting to fluoridation, and generally 

encouraged and supported local campaigners on the topic.   

 
1 In particular, local archives at the sites of the four trial sites (Anglesey, Kilmarnock, Watford and Andover) 
could not be accessed.  Science-fiction fanzines and women’s magazines, which were hoped to yield additional 
sidelights on the debate, could not be examined in their respective archives. 
2 Ministry of Health, ‘Fluoridation of Domestic Water Supplies in North America as a Means of Controlling 
Dental Caries: Report of the United Kingdom Mission, Feb-April 1952’ (London: HMSO, 1953). 



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 4 of 19 
 

The UK government’s first report on fluoride efficacy in preventing dental caries was published in 

1962 and included an appendix on safety, intended to rebut rumours about the dangers of fluoride 

that had begun circulating through local communities during the late fifties and early sixties.3  The 

government now invited local authorities to fluoridate their water supplies, triggering local debates 

around the country.  In 1965, of the 145 local authorities in England and Wales which supervised 

their own health services, 64 were pro-fluoridation, 26 against, and the rest undecided.4  By 1967, 

when the number of local health authorities in England and Wales had grown to 203, the 

proportions were roughly the same: 110 had decided in favour of fluoridating water supplies, and 73 

against.5  However, such was the strength of objection that by 1969, Birmingham and Watford were 

the only local councils to fluoridate their water (albeit in the former case reaching a large urban 

populace).6   

The debate continues to the present day, but this report focuses on the heated period of trials and 

attempted implementation, that is, c. 1962-67, when local newspapers were filled with letters on 

the topic, pamphlets from the NPWA abounded, and rumours were rife (figure 1). 

 

Figure 1: The number of local newspaper items on fluoridation per year gives an indication of the 

chronology of the controversy.  Source: British Newspaper Archive.7   

 
3 Ministry of Health, Scottish Office, Ministry of Housing and Local Government, ‘The conduct of the 
fluoridation studies in the United Kingdom and the results achieved after five years’ (London: HMSO, 1962). 
4 Daily Mail, 11 November 1965. 
5 Fluoridation: Oral Answers to Questions — Ministry of Health – House of Commons, 4 December 1967.  
Hansard. 
6 The Listener, 6 March 1969. 
7 https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/ search performed 9 June 2021.  The archive contained over 
1000 titles at the time of searching.  It excludes national newspapers.  Items include articles, opinion columns, 
editorials, letters, announcements and advertisements (although none of the last item was discovered by 
human searching).  The search includes ‘fluoride’, ‘fluoridation’ and ‘fluoridate’ but does not duplicate those 
items (i.e. an article containing ‘fluoride’ and ‘fluoridate’ will only count as one hit).  These numbers are not 
absolute since they only include those local titles digitized by the British Newspaper Archive and reflect any 
anomalies resultant from the digitization and indexing processes. 

0

500

1000

1500

2000

N
u

m
b

er
 o

f 
it

em
s

Year of publication

Number of local newspaper items including mention of 
fluoridation by year

https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 5 of 19 
 

3. Defining misinformation 
Misinformation is information that is incorrect.8  In everyday use, the word can also carry the 

implication that this incorrect knowledge has been conveyed deliberately with an aim to deceive or 

otherwise to cause mischief. 

Both elements of the definition need a little thought, however.  The more damning definition - that 

misinformation is intended to mislead - is fluid in reality.  Person A may knowingly convey a 

falsehood to person B, who may then spread it in good faith.  A piece of misinformation has become 

merely an incorrect piece of information.  Even the apparently more innocuous definition, incorrect 

information, is a slippery term.  Scholars in Science and Technology Studies (STS) have for many 

years drawn attention to the situatedness of knowledge.9  A scientific or quasi-scientific claim does 

not, in practice, stand alone as a testable and provable assertion, but takes its place in an ecosystem 

of experience, knowledge, belief and value.  What looks like a piece of misinformation can be 

understood functionally as a crie de coeur: a plea to be listened to, or to be consulted.  It can also 

reflect, but be poorly articulated as, a legitimate doubt about science or its application.  For these 

reasons, ‘mis/information’ is frequently used throughout this report, to indicate the grey scale 

between true and false, good-faith and bad-faith assertions.  What is a pathway for misinformation 

is also a pathway for good information. 

Ordinary Britons had considerable folk experience of sodium fluoride (the form added to water) by 

the time it was proposed as a water additive.  Sodium fluoride was well-known as a universal 

insecticide and household poison, used throughout the first half of the twentieth century against all 

kinds of vermin, including rats (this is significant because rats are mammalian; what poisons a rat is 

widely understood also to poison humans).10  Moreover, there had been nationally-circulated news 

stories about livestock fluoride poisoning in Scotland in the late 1940s (awareness of which spread 

with its whistle-blower to Bristol in 1948/9).11  Fluoride was also known (as in the livestock poisoning 

incident) as a waste-product of the expanding aluminium industry.  To ordinary people, it flew in the 

face of everyday experience to add this ‘poison’ to their water.  Doctors, dentists and politicians - in 

those days unlikely to get involved in domestic chores - may have been unaware of the associations 

of their proposed additive in the minds of the general populace.   

As well as this folk knowledge of fluoride as poison, fluoride had been in the news.  Those with a 

particular interest in science might have seen coverage of fluoride’s potential in chemical weaponry, 

and particularly as an enzyme inhibitor.12  But the biggest news story concerning fluoride was the 

unmasking of the Piltdown fraud in 1949-1950.  Thanks to the role of fluorides in revealing the hoax 

skull’s true age, readers of The Times (London) and BBC magazine The Listener - to give just two 

examples - knew that fluorides accumulate in human bones over a lifetime.13  Therefore the routine 

 
8 The OED’s relevant sense (definition 2) is ‘wrong or misleading information’. 
9 A sample of this vast literature includes: Brian Wynne, ‘Misunderstood Misunderstanding: Social Identities 
and Public Uptake of Science’, Public Understanding of science 1 (1992): 281-304; Frank Fischer, Citizens, 
Experts, and the Environment: The Politics of Local Knowledge (Durham, NC: Duke University Press, 2000); Alan 
Irwin and Brian Wynne, eds., Misunderstanding science? The Public Reconstruction of Science and Technology 
(Cambridge: Cambridge University Press, 2003). 
10 ‘Editorial.’ Nottingham Evening Post 23 February 1940, p. 5. British Library Newspapers, link-gale-
com.chain.kent.ac.uk/apps/doc/JE3238375294/GDCS?u=uokent&sid=GDCS&xid=7d145415. Accessed 11 
March 2021.  
11 ‘Veterinary Science in Bristol: Prof. F. Blakemore’, Nature 162 (1948), 327. 
https://doi.org/10.1038/162327c0 Accessed 11 March 2021. 
12 The Listener 38 (971), 4 September 1947. 
13 The Times, 6 September 1949; The Listener 43 (1108), 20 April 1950 and 44 (1121), 20 July 1950. 

https://doi.org/10.1038/162327c0


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 6 of 19 
 

claims that one would have to drink ‘two and a half bathfuls’ of fluoridated water to experience any 

ill effects did little to reassure; over the course of a lifetime, such a volume would easily be 

consumed.14   

Although some of the more outlandish claims made about fluoridation are scientifically untenable, it 

is not appropriate or productive to approach them as testable hypotheses whose disproof ought to 

have reassured the public.  Rather, they may be better treated as an expression of doubt, perhaps 

rooted in ‘common-sense’ knowledge or reasoning, or a protest at being ignored.15  In a similar vein, 

there has been a great deal of research about the efficacy of engaging climate skeptics not on an 

empirical level, but on a psychological and emotional one.16  One particular source of scepticism 

about the consumption of unfamiliar prophylactics was the thalidomide scandal, which broke in 

1961-2 – just as local authorities were invited to implement fluoridation of water supplies.17  From 

about 1966, the content of anti-fluoridation letters to local newspapers shifted subtly away from an 

emphasis on ‘scientific’ arguments to a simple protest at lack of democratic process/fear of 

authoritarianism.  That concern had always been present in earlier anti-fluoride literature, but 

appears to have crystallised as the base issue by the late ’60s. 

4. What mis/information was spread concerning fluoridation? 
Although there was some early coverage of fluoridation around the time that the first four trial sites 

were selected in the UK, the low numbers of items from local newspapers (figure 1) indicate that the 

topic did not loom very large in the public mind.18  It was after the cessation of two of the trials that 

the NPWA was founded (1960) and began to coordinate and fund the composition and distribution 

of reams and reams of literature.  The production of these leaflets was dependent upon a network 

of relatively wealthy people who had the finances and the confidence to research, write and print.  

They drew ammunition from already established campaigns against fluoridation in the US and 

Australia.19  The compilation of international facts and fictions assembled by the NPWA in a short 

space of time was a remarkable achievement for those outside of research circles.   

The flow of specialist information from overseas came through a bottleneck of a few people and 

spread to an enormous number, thanks to NPWA publications ranging from single-page flyers to 

booklets running to dozens of pages in length.20  Jokes about being pounced upon with leaflets in 

town centres and outside meetings were widespread.  Local councillors were sent them by the 

 
14 Ministry of Health, ‘Fluoridation’ (London: HMSO, 1965); National Pure Water Association, Fluoride Facts 
and Fancy: An Examination of How Official and Other Bodies Promote Fluoridation of Public Water Supplies by 
the Suppression of Adverse Facts and Research, by Misleading Statements and by Exaggerated Claims (NPWA, 
Reprint October 1965 [first published November 1964 and reprinted March 1965]), p. 12. 
15 For a critical review of the sociology of fluoridation in Australia, see Brian Martin, ‘Analyzing the Fluoridation 
Controversy: Resources and Structures’, Social Studies of Science 18.2 (1988): 331–363; Brian Martin, ‘The 
Sociology of the Fluoridation Controversy: A Reexamination’, The Sociological Quarterly 30.1 (1989): 59–76. 
16 Sabine Roeser, ‘Risk Communication, Public Engagement, and Climate Change: A Role for Emotions’, Risk 
Analysis: An International Journal 32.6 (2012): 1033-1040. 
17 Letters to the editor, Buckinghamshire Examiner, 26 April 1963, 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002490/19630426/188/0014 accessed 12 June 2021.  
18 The magazine Picture Post was an early opponent of fluoridation; the major article ‘Hands off Our Drinking 
Water!’ (5 March 1955) described fluoride as ‘the hellcat of the elements’.   
19 One major source of information was Philip Sutton, Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials 
(2nd, enlarged edition), (Melbourne: Melbourne University Press, 1960 [1959]).  As the additions to the second 
edition make clear, this had also been circulating in the US, much to the annoyance of pro-fluoridation 
researchers.   
20 Gerald Hinks, ‘Pen and Hinks’, East Kent Gazette, 29 March 1963, 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002521/19630329/113/0006 accessed 12 June 2021. 

https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002490/19630426/188/0014
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002521/19630329/113/0006


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 7 of 19 
 

bagful.21  Anti-fluoridation newspaper correspondents often mentioned having at their disposal 

facts, information and statements from various medical bodies which were embedded in these 

leaflets.   

Only the more substantial publications have been conserved for the historic record, and the content 

of the cheaper, briefer and more ephemeral kind must be inferred.  One example that allows us to 

make such an inference concerns trisomy 21.  Data from the British Newspaper Archive shows that 

letters to local newspapers linking fluoridation and trisomy 21 peaked in 1964, the year in which a 

major NPWA booklet made the connection (figure 2).22   

 

Figure 2: Number of local newspaper items mentioning both fluoride and trisomy 21 by year of 

publication.  Source: British Newspaper Archive.23   

However, the NPWA pamphlet was not published until November of that year, whilst the bulk of 

letters were earlier on, peaking in the summer.  It can be concluded that the longer NPWA leaflet 

was the successor to a number of much shorter and possibly more alarmist leaflets that had already 

been in circulation for some time.   

 
21 ‘Chesham Waits’, Buckinghamshire Examiner, 2 August 1963 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002490/19630802/014/0002 accessed 12 June 2021. 
22 National Pure Water Association, Fluoride Facts and Fancy: An Examination of How Official and Other Bodies 
Promote Fluoridation of Public Water Supplies by the Suppression of Adverse Facts and Research, by Misleading 
Statements and by Exaggerated Claims (NPWA, Reprint October 1965 [first published November 1964 and 
reprinted March 1965]), p. 22-4.  C. Blakemore and S. Jennett, (2001), ‘Thalidomide’, in The Oxford Companion 
to the Body (Oxford: Oxford University Press, 2021). Retrieved 7 June 2021, from 
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-9780198524038-e-
943.  
23 https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/ search performed 9 June 2021.  The archive contained over 
1000 titles at the time of searching.  It excludes national newspapers.  Items include articles, opinion columns, 
editorials, letters, announcements and advertisements (although none of the last item was discovered by 
human searching).  These numbers are not absolute since they only include those local titles digitized by the 
British Newspaper Archive and reflect any anomalies resultant from the digitization and indexing processes.  
Trisomy 21 was routinely referred to using a racialized term during the 1960s, which was used for the purposes 
of searching.  See David Wright, Downs: The History of a Disability (Oxford: Oxford University Press, 2011), pp. 
9–10.   

0

5

10

15

20

25

30

1960 1961 1962 1963 1964 1965 1966 1967 1968 1969 1970

N
u

m
b

er
 o

f 
it

em
s

Year of publication

Number of items featuring fluoride AND [trisomy 21] per year

https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002490/19630802/014/0002
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-9780198524038-e-943
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-9780198524038-e-943
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 8 of 19 
 

It is economic common sense that most people attending a town hall event (or minding their own 

business in the high street) would have received one of the slighter leaflets rather than one of the 

longer, denser, more closely argued booklets.  Analysing one rare example shows that a short leaflet 

was constructed very differently to the big pamphlets that have been archived.  ‘Fluoridation in 

Andover, Hampshire’ amounts to just a couple of sides of text; the first thing to note about it is that 

a national organisation (the NPWA) has funded an entirely locally-focused leaflet.24  It is also, unlike 

the substantial pamphlets, entirely anecdotal in its construction.  The leaflet starts by describing 

illnesses attributed to the fluoridation of Andover’s water supply, and details the digging of a well by 

one of the town’s residents to avoid ‘poisoning’ by the municipal water supply.  This John Snow-style 

story in turn gives rise to a number of anecdotal proofs whereby ill persons switch to the well water 

and are relieved of their symptoms.25  It is an entirely localised, anecdotal account that works on the 

basis that people tend to trust their near neighbours’ accounts over those of unknown authorities.   

Further to leaflets, mis/information about fluoride was spread through meetings (advertised in local 

newspapers), many of them conducted under the auspices of pre-existing women’s groups.  At least 

one film was in circulation, too (figure 3).   

 

Figure 3: Anti-fluoridation film advertised in Kent & Sussex Courier, 13 May 1966.26 

The film’s sponsorship by a health product company indicates another source of the spread of 

mis/information – those with something to sell.  The humorous magazine Punch claimed that noted 

 
24 The leaflet has been recreated on the NPWA’s website: http://www.npwa.org.uk/wp-
content/uploads/2008/06/f_andover.pdf (accessed 15 June 2021).  Only in the final paragraph is reference 
made to research conducted elsewhere, one that names the scientists concerned, the other referring 
anonymously to research carried out in Spain.  A publication by the named scientists can be traced and its 
content broadly matches its rhetorical deployment: Reuben Feltman and George Kosel, ‘Prenatal Ingestion of 
Fluorides and their Transfer to the Fetus’, Science (Washington) 122 (1955): 560-561. 
25 According to the simplified history, John Snow successfully identified a particular London street pump as the 
source of a cholera epidemic and, by cutting it off, stopped the disease.   
26 https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19660513/642/0010.  Accessed 12 June 
2021. 

http://www.npwa.org.uk/wp-content/uploads/2008/06/f_andover.pdf
http://www.npwa.org.uk/wp-content/uploads/2008/06/f_andover.pdf
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19660513/642/0010


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 9 of 19 
 

romantic novelist and society figure Barbara Cartland combined her public objection to fluoridation 

with a canny line in unfluoridated water at tenpence a pint.27  Finally in this list of pathways of 

mis/information, and hardest to trace in the historical record, comes simple rumour.  David Borrett’s 

account of the fluoride years in Andover gives a sense of this feverish culture, focused upon a 

particular school.28 

What was the overall tenor of this mis/information?  In the US, fluoridation was routinely associated 

with communist plots.29  Although concern was expressed in the UK about the authoritarian nature 

of ‘mass medication’, fluoridation itself was not associated with any particular political framework 

and cut across party lines in terms of support and rejection.30  British anti-fluoridation literature did 

contain occasional references to Nazism and fascism, particularly in earlier years, but only as 

suggestive comparisons, not as directly attributed motivations amongst the fluoridators.  The British 

release of the film Dr Strangelove in 1964 may have helped to scotch political conspiracy theories 

concerning fluoridation; Jack D. Ripper’s claim that ‘fluoridation is the most monstrously conceived 

and dangerous communist plot we have ever had to face’ confirmed, for those who had not 

swallowed conspiracy theories already, that only the unhinged took such arguments seriously.31   

Cartoons through the period cast both pro- and anti-fluoridators as extremists.  There was a general 

sense that though British teeth would most likely be improved through fluoridation, there was 

something rather sententious and even un-British about promoting it.  The humorous magazine 

Punch featured a column by a comic doctor character who ‘list[ed] his hobbies as watching BBC-2 

and drinking fluoridated water’.32  No clearer indicator of tiresome worthiness could be dreamt up.  

At the other end of the scale, a correspondent of the British Medical Journal consoled readers with 

the thought that ‘dental excellence is pre-eminently the attribute of the [racialized term] and the 

American’.33  Fluoridation might work but it was not very [white] British to get worked up about it 

one way or the other.   

4.1 Medical mis/information 
Instead of making political insinuations, British misinformation focused on medical and medical-

related claims.  A comparison of two key pamphlets (figure 4) indicates how different claims rose 

and fell in visibility.  These are substantial publications; Gaudin’s Fluoridation Fallacy (1961) runs to 

54 pages, and the National Pure Water Alliance’s Fluoride Facts and Fancy (1964) is 35 pages long. 

R. F. Boyd Gaudin, The Fluoridation Fallacy 
(September 1961) 

NPWA, Fluoride Facts and Fancy (November 1964) 

Cumulative poison Cumulative poison 

Heart and blood vessel disease Calcification of blood vessels 

Arthritis 
 

Increased bone density Bone thickening/skeletal fluorosis (implied to be 
associated with difficulty in breathing) 

 
27 Punch, 1 September 1965. 
28 David J. Borrett, Something in the Water: The Anti-Fluoride Campaign in Andover 1955-1958 (Andover 
History and Archaeology Society, 2002). 
29 R. Allan Freeze and Jay H. Lehr, The Fluoride Wars: How a Modest Public Health Measure Became America’s 
Longest-Running Political Melodrama (Hoboken, New Jersey: Wiley, 2009). 
30 The Conservative Enoch Powell, Minister for Health 1960-63, was one of its greatest advocates. 
31 The fluoridation claim was highlighted in many newspaper reviews of the film.  Jokes about American 
conspiracy theories and fluorides also appeared in Punch (8 June 1960) and The Listener (4 October 1962). 
32 Punch, 13 January 1965. 
33 Correspondence: Fluoridation of Water, British Medical Journal 1955; 1:418. doi: 
https://doi.org/10.1136/bmj.1.4910.418-c (Published 12 February 1955, accessed 14 June 2021). 

https://doi.org/10.1136/bmj.1.4910.418-c


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 10 of 19 
 

R. F. Boyd Gaudin, The Fluoridation Fallacy 
(September 1961), cont. 

NPWA, Fluoride Facts and Fancy (November 1964), 
cont. 

Osteosclerosis Bone calcification/back problems/spine damage 

Cataracts 
 

Hearing defects 
 

Sickness/stomach problems 
 

Haemorrhage 
 

Bladder/urinary tract disorder (See below: kidney damage) 

Frangible/over-hard teeth Frangible/over-hard teeth  
Serious mottling  
Jaw development adversely affected  
Kidney damage  
Pneumonia (see bone thickening)  
Goitre  
Infantile bone dystrophy  
[Trisomy 21]  
Enzyme inhibition  
Cell damage (implied connection to cancer)  
Plants metabolise it to create poison fluoroacetate 

Figure 4: Medical side-effects of fluoride mentioned in anti-fluoride pamphlets of 1961 and 1964. 

Between them, these two pamphlets cover most of the alleged effects mentioned elsewhere.  A few 

others appear in parliamentary debate and newspaper accounts and letters: allergy, listlessness, 

periodontal disease, rashes, suppression of lactation.  Others are non-specific, or could be accounted 

for as variants of effects listed in figure 4.  ‘Progressive wasting’, for example, is a description of 

fluoride as a cumulative poison.  Other effects mentioned elsewhere include danger to livestock, 

killing goldfish, and spoiling the taste of whisky.34   

Anti-fluoridation pamphlets give some idea of trends in claims that came, went or developed 

through the 1960s.  The key claim of fluoride as ‘cumulative poison’ proved to be a persistent claim, 

present in both pamphlets and lasting through the 1960s.  It benefited from being a somewhat 

vague designation that gave scope for a variety of symptoms and hinted symptoms to be described 

and imagined.  The repeated protestations of governors, doctors and others regarding the relative 

quantities of safety and non-safety kept the anxiety alive, especially because they insisted on 

quoting figures for acute poisoning but rarely if ever addressed the question of chronic poisoning 

(except by reasserting that many areas have natural fluorides present in the water, which did not 

strike the objectors as a valid argument).  A second retained category of side-effect was centred on 

pathological hardening and thickening of teeth and bones.  This was intuitively connected to the 

intentional effects of fluoride and had developed by the time of the NPWA pamphlet to include jaw 

malformation and more detail on skeletal damage.  Some misinformed claims faded away: 

haemorrhage, cataract and hearing damage, for example.  New ones appeared to take their place; of 

these, the most significant was the alleged causation of trisomy 21 in the unborn.35  The research on 

 
34 In 1958, the BBC programme Panorama specifically noted that Watford possessed a ‘fluoridated lake full of 
gold fish’, suggesting that the myth was already in circulation by the late 1950s.  Panorama No. 120 Edited and 
produced by Rex Mountfoot, directed by Nancy Thomas. Transmission: Monday 9 June 1958.  Script from BBC 
archives.   
35 National Pure Water Association, Fluoride Facts and Fancy: An Examination of How Official and Other Bodies 
Promote Fluoridation of Public Water Supplies by the Suppression of Adverse Facts and Research, by Misleading 
Statements and by Exaggerated Claims (NPWA, Reprint October 1965 [first published November 1964 and 
reprinted March 1965]), p. 22-4.   



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 11 of 19 
 

which this connection was claimed was published in 1957, but came to the fore in anti-fluoridation 

literature after the breaking of another prenatal health news story – thalidomide (1961-2).  The 

British Newspaper Archives gives no news items linking trisomy 21 and fluoride from 1957-61; 6 and 

7 items linking them in 1962 and 1963 respectively; and in the year of the NPWA pamphlet’s 

publication (1964), 25.  By 1964, all that remained for Fluoride Facts and Fancy was to demolish the 

somewhat disingenuous critique of the research that had been provided by the Ministry of Health.36   

Cancer is a notable absence from both of the major pamphlets described here, though it was 

mentioned in many letters to local newspapers.  The reason for this would seem to be that there 

was an absence of research references to back up the association; every item listed in figure 4 has a 

reference (however tendentious) to bolster it.  An absence of references – as was the case for cancer 

– was a step too far for these longer and quasi-academic anti-fluoride publications.  Still, it was not 

in the anti-fluoridationists’ interest to correct newspaper correspondents or locally-produced flyers 

if they made that connection (which they did).   

The changing list of alleged side-effects between 1961 and 1964 (and the presence of other 

allegations in other sources) meant that misinformation was a moving target throughout the 1960s.  

No sooner was one fear addressed then another popped up – with the process repeating at different 

times in different communities.  Opponents of fluoridation further exploited the fact that the 

positive claims of fluoridationists were somewhat mutable themselves, and lacked either a defined 

purpose (precise targeting of populations and quantified targets) or a clear causal basis that could be 

explained and defended.  Pamphlets, flyers and letters highlighted the fact that some results implied 

that dental disease was perhaps delayed rather than prevented; and certainly reduced rather than 

removed – leaving open the possibility of other, more effective interventions such as the 

improvement of diet or dental hygiene.37  The unknown causal pathway of fluorides led to a news 

bubble in 1964 when the Express newspaper reported that molybdenum might, in fact, prove to be 

the crucial factor in reducing decay.38   

4.2 Mis/information in description of authority 
A second category of misinformation (besides alleged medical side-effects) was the 

mis/representation of medical and scientific opinion.  Using scientific experts as vicarious critics was 

a key method for the anti-fluoridators.  The most influential source in this regard was Philip Sutton’s 

book, Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials (1959).39  Its subtle points were 

recycled again and again in the many anti-fluoridation pamphlets citing critiques of method, 

statistics and reporting in fluoridation experiments.  Some of the research cited as demonstrating 

medical side-effects was misrepresented, or perhaps misunderstood.  A much mocked example 

came in Gaudin’s pamphlet, which described the haemorrhagic death of numerous turkeys in 

fluoridated Andover.  Gaudin attributed these deaths to the power of fluorine ‘to precipitate the 

soluble lime in the blood, the absence of which prevents blood from coagulating’.  A rather tortuous 

trail of references eventually conducted the reader to an unnamed veterinary surgeon in a private 

 
36 The exact published source of this critique is unclear, but broadly matches that in a letter sent by Senior 
Medical Officer Edmund Martin at the Ministry of Health to Dr S. Ludkin, County Medical Officer, Durham, on 5 
February 1965.  Wellcome Archive, PP/CPB/A.8/11. 
37 Debate in parliament, in particular, questioned why money was proposed to be spent on fluoridation instead 
of improving dental care.   
38 The Express, 30 July 1964. 
39 Philip Sutton, Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials (2nd, enlarged edition), (Melbourne: 
Melbourne University Press, 1960 [1959]).   



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 12 of 19 
 

letter to the author.40  At the other end of the plausibility scale, the trisomy 21 claim was based on a 

fair representation of the underlying research, a paper which moreover asserted a causal pathway 

for the effect that chimed with known facts about fluoride.41  Between these two extremes lay a 

whole spectrum of uses of published research.  It would take too long to unpack them all, but they 

range from good-faith references, to somewhat tenuous connections, all the way to completely 

unwarranted interpretation.  Asking whether or not the authors were deliberate in their tendentious 

interpretations is not particularly helpful; once they were in the public domain, they all circulated on 

an equal basis. 

The overwhelming effect of anti-fluoridation leaflets – particularly the longer ones – was a tidal 

wave of names, institutions and references to published research.  Some of these were studies used 

by the pro-fluoridationists, patiently unpicked, and others were studies supposedly supportive of the 

anti-fluoridation stance.  Even as an experienced researcher and science communicator, with the 

internet at my fingertips, the author of this report will confess to feeling swamped at times by the 

sheer volume of purported information.  It is not too great a leap of imagination to say that the 

1960s recipient of propaganda was often steam-rollered into accepting that the cumulative voice of 

science was against fluoridation.   

In many cases, names of scientists opposing water fluoridation were simply listed without their 

research (or rather because they had published no research on the topic).  Philip Sutton’s book, 

Fluoridation (1959) was mocked by one of its critics for its mention of ‘eminent authorities’ – 

seemingly already a standard term for anti-fluoridationists in the US by then.  Sutton retaliated in 

the second edition (1960) by naming them and defending their status.42  In Britain, the London Anti-

Fluoridation Campaign published a two-part pamphlet listing ‘international authorities’ (including 

Nobel prize winners) supposedly opposed to water fluoridation.43  Copies for distribution could be 

ordered at the price of 10 shillings per hundred copies (about £8 in 2021 prices).  Other pamphlets 

recycled these lists of names, and cited named objectors (with their research, where appropriate).  

Distributed at anti-fluoridation meetings, it is tempting to imagine that many recipients were naïve 

enough to be impressed at the list of doctors, professors and universities.  This was certainly the 

impression given by the vox pop selected by the BBC for broadcast in their Panorama news magazine 

feature on fluoridation in 1958.  The unnamed woman explained: 

It’s definitely harmful to elderly people […] I do think that anything that is chemical damages 

the bloodstream, and causes a toxic condition.  It must do.  […] I’ve been told that with the 

older person, over fifty, it has a tendency to […] harden the arteries, and then again, it can 

cause a … [sic] effect in children, and I have seen some medical data from America, and well, 

it’s pretty ghastly some of it.44 

 
40 R. F. Boyd Gaudin, The Fluoridation Fallacy: A Commentary on Official Statements Which support the 
Fluoridation of Public Water Supplies (Rochford, Essex: privately published, 1961). Section: 4 (iii) reports of 
injury to health. 
41 Ionel Rapaport, ‘Contribution à l'étude étiologique du mongolisme. Role des inhibiteurs enzymatiques’, 
Annali di Neuropsichiatria i Psichoanalisi 4.1 (1957): 13-20. 
42 Philip Sutton, Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials (2nd, enlarged edition), (Melbourne: 
Melbourne University Press, 1960 [1959]), p. 124. 
43 London Anti-Fluoridation Campaign, ‘Authorities Question Fluoridation’ (pamphlet in two parts), second 
edition, no date, Wellcome Archive, PP/CPB/A.8/11. 
44 Panorama No. 120 Edited and produced by Rex Mountfoot, directed by Nancy Thomas. Transmission: 
Monday 9 June 1958.  Script from BBC archives.   



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 13 of 19 
 

Sociologists Harry Collins and Robert Evans suggest a different way of looking at this apparent 

naivety.  It is not possible for a non-specialist to assemble a full understanding of the content of a 

given science, and so they must rely on meta-skills of social discrimination to judge claims on the 

basis of those who make them – their degree of trustworthiness.  Collins and Evans distinguish 

between ubiquitous and local discrimination; the latter is particularly important in the case of 

fluoridation as a local gatekeepers funnelled mis/information from national sources.45  A trustworthy 

local figure (in turn, perhaps, relying on their own meta-expertise) could validate mis/information 

for a wide circle of people.  Still another other way of looking at this apparent naivety would be that 

anti-fluoridationists who asserted faith in the lists were simply playing the same game as the people 

who compiled them.  Whatever the best way of explaining the ubiquitous references to ‘eminent 

authorities’, it would have been extraordinarily difficult to have the time and resources to find out 

who these people were or to verify their credentials and perspectives.  The effect of the lists was 

again, perhaps, one of steam-rollering.  Moreover, it is hard to imagine why these leaflets were 

reprinted unless their effect was felt to be positive to the cause.   

Besides citing scientists (with or without their research) who allegedly upheld the anti-fluoridation 

position, the highlighting of disagreement within science per se was another key tactic.  This tactic 

could be construed to exploit an unrealistic assumption that good science is always agreed upon by 

all parties.  Anti-fluoridation literature also highlighted the expertise gap between those who 

recommended fluoridation (dentists) and those who might reasonably be expected to know about 

the side-effects of fluoride upon the human body (doctors and physiologists).46  There was 

something in this line of argument.  Although doctors tended to align with dentists in advocating 

fluoridation, it would be difficult to say that all were assenting to the same scientific consensus.  The 

first conscious attempt at creating such a consensus occurred in 1959, when the American 

Association for the Advancement of Science gathered a series of ten papers on the pharmacological 

and toxicological effects of fluorides.47  However, most gatherings of research towards the question 

of safety were conducted not by scientists but by legal and governmental entities around the world, 

including in the UK, where the Ministry of Health did so.48  Moreover, the pieces of published 

research scrutinised by these committees were dispersed through dental, medical, industrial and 

general scientific journals.  They did not constitute a paradigmatic body of research, and it is unlikely 

that many doctors would be au fait with such a scattered array of findings.  It might be reasonable to 

say that any scientific ‘consensus’ was as much a tribal agreement as anything else, based upon 

acceptance of the value of fluoridation for dental health and a sense of shared social authority 

between medicine, dentistry and science.  Besides this gap between dentistry and medicine, 

 
45 Harry Collins and Robert Evans, Rethinking Expertise (Chicago: University of Chicago Press, 2008); Matthew 
Thomas and Luke Buckmaster, Expertise and Public Policy: A Conceptual Guide, Parliamentary Library 
[Australia], 2013. 
https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp13
14/PublicPolicy.  Accessed 16 June 2021 
46 ‘Mass Medication Not Progress’, West Sussex County Times 26 September 1958 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/BL/0001925/19580926/139/0008 accessed 12 June 2021. 
47 Joseph C. Muhler and Maynard K. Hine, eds, Fluorine and Dental Health: The Pharmacology and Toxicology 
of Fluorine (Bloomington: Indiana University Press, 1959).  The collection was republished in the UK in 1960.  
Two previous symposia had investigated the efficacy of fluoridation, but this was the first to examine possible 
side-effects. 
48 Department of Health and Social Security, Scottish Office, Welsh Office, Ministry of Housing and Local 
Government Reports on Public Health and Medical Subjects, ‘The Fluoridation Studies in the United Kingdom 
and the Results Achieved after Eleven Years’ (London: HMSO, 1969), p. 3.  The results were published in an 
appendix to Ministry of Health, Scottish Office, Ministry of Housing and Local Government, ‘The conduct of the 
fluoridation studies in the United Kingdom and the results achieved after five years’ (London: HMSO, 1962). 

https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp1314/PublicPolicy
https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp1314/PublicPolicy
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/BL/0001925/19580926/139/0008?browse=False


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 14 of 19 
 

correspondents of local newspapers also highlighted the mechanical and human vagaries of water 

treatment, and the varieties of human behaviour in regard to water consumption, each of which had 

its own body of expertise not referred to by the dentists and their allies. 

A final category of misinformation about authorities concerned those places where fluoridation had 

been tried and subsequently discontinued (or not tried at all).  Discontinuation played strongly as an 

argument for many newspaper correspondents.49  The fact that the US, ahead of the UK in its trials, 

had discontinued many fluoridation projects suggested that there was a trajectory to the science of 

optimism-implementation-disenchantment from which Britain would do well to learn.  Moreover, 

other European countries were cited as having decided against fluoridation.  The implication of the 

propaganda was: what did they know that Britain did not?  The facts of discontinuation and rejection 

were true, even if the trajectory of the information was not.   

5. Pathways for mis/information 
Pathways for the transmission of mis/information include people, and their motivations and 

behaviour, as well as the intrinsic plausibility of the mis/information itself.  In this historic example, 

there were some people who were at the top of the chain, producing misinformation, and others 

and the bottom who were consuming it.  In between lay those who were introduced to the claims of 

organisations such as the NPWA and in turn developed and transmitted them to others, thus acting 

as both consumer and producer.  Local newspapers show evidence of local branches of the NPWA 

being set up, and these produced their own literature to distribute locally.  Information and 

misinformation in anti-fluoride literature succeeded on the basis of its appeal to particular 

constituencies, and according to its epistemological (basis of knowledge) and rhetorical form. 

5.1 People and motivations in mis/information pathways 
It is always difficult to attribute psychological conditions to historical actors, but one can make some 

educated guesses about the motivations of spreaders of mis/information, or at least describe their 

types.  Some of the earliest objectors to water fluoridation were journalists.  Fyfe Robertson, author 

of ‘Hands off Our Drinking Water!’ (Picture Post, 5 March 1955) was a medically-trained and 

respected journalist in the investigative tradition of George Orwell, on the look-out for stories where 

ordinary people had been – or might be – let down by the authorities.  Possibly Robertson’s Scottish 

identity played into an instinct that people far from London were particularly in need of a voice that 

spoke from a default position of scepticism when it came to their governance.  Lord Douglas of 

Barloch, founder of the NPWA, was another early, left-wing critic of the policy.  A Canadian émigré 

to Scotland, he shared with Robertson a humble background and a journalistic profession, 

afterwards moving through active Labour politics to colonial governance.  Given their shared 

features of biography, one might reasonably attribute some overlap in motivation.   

As the anti-fluoride movement gathered pace, establishment figures came to join it whose 

motivation was perhaps more of a visceral reaction against modernity.  Britain was at the time 

constructing a novel, post-war culture whereby governance was broadly meritocratic and social-

 
49 On 19 September 1963 the East Kent Gazette published a letter from a former East Kent Resident who had 
had emigrated to New Zealand, writing to say that fluoridation was being challenged in court and inviting 
correspondence. https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002521/19630919/096/0006 
accessed 12 June 2021. Another representative letter cites over 100 US communities now withdrawn from 
Fluoridation schemes: Kent & Sussex Courier 6 December 1963. 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19631206/086/0005 accessed 12 June 2021. 

https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002521/19630919/096/0006%20accessed%2012%20June%202021
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0002521/19630919/096/0006%20accessed%2012%20June%202021
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19631206/086/0005


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 15 of 19 
 

democratic in nature.50  There was a cadre of persons within the anti-fluoridation movement, 

particularly at the top end, but by no means only there, who felt somehow entitled but excluded 

from the new mood of governance.  Prominent NPWA members very often had titles of civic 

recognition, whether wartime military titles or titles from the British honours system.  It was as 

though they felt personally insulted by the fluoridation of drinking water, dreamt up by some 

bumptious clerk or boffin.  References to Nazism in anti-fluoridation literature spoke, by antithesis, 

to strongly-held values of paternalistically upheld freedom, under threat from technocratic 

meddling.  This sense of exclusion cut across party lines.  In 1965, of the 26 MPs who wrote to the 

London Times to register their concern about fluoridation, 12 were Conservative and 14 Labour. 

Women were also notably prominent within the anti-fluoride movement.  They tended not to write 

the major booklets (in para-science, as in real science, men dominated).  However, they did succeed 

in acting as celebrity figureheads for the movement, where men did not.  One notable name in this 

regard was Barbara Cartland; another was the nutritionist, author and campaigner Doris Grant.51  

Mrs Joyce Mew, chairman [sic] of the British Housewives’ League was also an early activist on the 

issue.52  Through her, the League’s members became aware of the cause.  Women were highly 

visible in newspaper correspondence opposing fluoridation and in other newspaper items such as 

organisation of meetings.  A notable number of these women – as visible in local newspapers – seem 

to have been wives of clergy, and their culturally conservative motivation may well align with those 

male establishment pillars who felt their paternalist authority was under threat.  However, other 

female campaigners were characterised by the fiery investigative spirit of Fyfe Robertson.  Unlike 

Fyfe, who saw himself as reporting by and for others, these women campaigned by and on behalf of 

themselves.  Grant had previously campaigned against use of the agene process in Britain, a method 

of bleaching flour with nitrogen trichloride had been banned in the US in 1949 over safety concerns.  

Having been vindicated by contemporary science on this topic, Grant’s risk-averse response to 

fluoridation seemed like a reasonable position for many women.  One wonders whether, if Grant 

had been given more recognition by the medical establishment for her perspective on agenisation, 

her perspective on fluoride might not have had the particular power it derived from its status as 

underground knowledge.  A number of women’s (and some men’s) letters to local newspapers 

moreover make reference to the fact that water is an essential element of life, a necessity for all 

households.  The fact that fluoridation plans struck so ‘close to home’ made it all the more emotive 

and, arguably, a topic of special concern for women who conceived of themselves as guardians of 

the domestic sphere.  The health of the foetus, the risk of trisomy 21 and the spectre of thalidomide 

all loom large in women’s newspaper correspondence during the peak period of 1962-7.53  Again, a 

more public acknowledgement of the medical establishment’s failings vis-à-vis thalidomide might 

have changed the terms of the fluoride debate.   

 
50 Dennis Kavanagh. ‘The Postwar Consensus’, Twentieth Century British History 3.2 (1992): 175-190; see also 
Guy Ortolano, The Two Cultures Controversy: Science, Literature and Cultural Politics in Postwar Britain 
(Cambridge: Cambridge University Press, 2009). 
51 Taunton Courier and Western Advertiser 24 May 1958; https://minervascientifica.co.uk/doris-grant/ 
accessed 14 June 2021. 
52 Kent & Sussex Courier, 28 August 1953, 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19530828/002/0001 accessed 12 June 2021. 
53 ‘Mainly for Women’, East Kent Times and Mail, 17 September 1965 
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0003350/19650917/153/0011 accessed 12 June 2021. 

https://minervascientifica.co.uk/doris-grant/
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0000483/19530828/002/0001
https://www.britishnewspaperarchive.co.uk/viewer/bl/0003350/19650917/153/0011


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 16 of 19 
 

5.2 Epistemological and rhetorical features of literature in mis/information 
pathways 
An important epistemological (basis of knowledge) principle underpinned both the citing of medical 

evidence and division within the ranks of science.  Anti-fluoridation leaflets and speakers exploited 

the difference between proving something and calling it into question.  It is much easier to do the 

latter than the former.  The anti-fluoridationists did not need to prove that fluoride was dangerous; 

they merely had to call into question the notion that it was safe, which could be done either by 

claiming medical side-effects, citing research that allegedly did so, or alleging division or uncertainty 

amongst scientists themselves.  Accordingly, the typical structure for anti-fluoridation rhetoric was 

to take a claim made by the pro-fluoridationists (often in the form of a direct or imputed quotation 

used as a subheading) and then undermine it.  In ordinary scientific conduct, this process of critique 

and emendation would be carried out through the cycle of research and peer-reviewed publication 

(and occasional retraction).  In the pamphlets, there is a home-grown version of this scientific 

process at work, with the critical ‘workings’ of correction and clarification shown directly to the 

public.  The influential book Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials (1959), though 

published by a bona fide scientist, chose to adopt this para-scientific mode in its second edition 

(1960).  The author, Sutton, reprinted critical reviews of his book by the scientists whose work he 

had originally described, and interleaved rebuttals of their rebuttals.  This could be interpreted (as it 

was by Sutton) as a necessity due to the biased editorial line, antipathetic to the anti-fluoride 

movement, of disciplinary journals.  Alternatively, it could be interpreted as a means of making 

explicit a process of scientific critique and development normally hidden from the public.   

It is striking that pro-fluoridation propaganda (such as the 1965 Ministry of Health Report no. 105, 

‘Fluoridation’) used the same format as did anti-fluoridationists to undermine the latter’s claims.  

They too structured their leaflets according to commonly held opinions, which were then rebutted.  

They too cited authorities whose endorsement was supposed to sway the reader.  The pro-

fluoridationists were also just as guilty of using unreferenced ‘facts’ to support their case as were 

their opponents.  The trope of a person needing to drink ‘two and a half bathfuls’ of fluoridated 

water to suffer ill effects was in fact a recycled factoid from a 1957 pamphlet published in the US by 

Louis Dublin, the retired head of Metropolitan Insurance Co., Statistical Branch.54  As a result, it was 

difficult for readers to see what was different about the methods and positions of the two sides.  

Sociologists have pointed out the power asymmetries of the fluoridation debate in Australia; 

because the most powerful authorities determined that fluoridation was the ‘scientific’ way, there 

was no necessity for the fluoridators to prove their case.55  However, epistemologically speaking, a 

piece of misinformation has the same value as a piece of information that happens to be true, but is 

circulated with invalid evidence to support it.  It is not a constructive tactic to point out and blame 

misinformation if correct information is indistinguishable from it in rhetorical and epistemological 

form.   

When arguments are considered from a teleological, top-down perspective (judged on the basis of 

whether they tend to support a sensible policy) then misinformation can succeed and correct 

information can fail.  Many anti-fluoridationists made excellent arguments from the perspective of 

public health.  Why not put fluoride in school milk?  Why not focus efforts on stamping out smoking 

 
54 The claim is made in Ministry of Health, ‘Fluoridation’ (London: HMSO, 1965).  2.5 bathfuls was Dublin’s 
estimate of the quantity needed to produce mild symptoms; 50 bathfuls, he judged lethal; cited in ‘Medicine: 
Figures and Facts’, Time 22 July 1957. 
55 Brian Martin, ‘Analyzing the Fluoridation Controversy: Resources and Structures’, Social Studies of Science 
18.2 (1988): 331–363; pp. 336-7. 



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 17 of 19 
 

instead?  These perfectly sensible suggestions tended to sweep misinformation into a slipstream of 

apparent legitimacy.   

Such reasonable proposals were never addressed by authorities, because it was never clear whose 

responsibility they were to address.  They highlight the hopelessly tangled skein of science, medicine 

and governance that pertained in this case.56  It was not the business of scientists to produce policy; 

but if governors did not explicitly ask scientists to do so, then they were liable to take conclusions 

made for one set of questions and applied them to another.  To put it another way, scientists said 

‘fluoridation is best’, and governors transposed their answer to another context; the question ‘best 

in what regard?’ fell between the cracks.  For scientists, fluoridation is better than no fluoridation, 

while in the political sphere, the statement means ‘fluoridation is better than other policies or 

priorities’, whether within or beyond dental care.  If governors had sought the opinion of scientists 

on an explicitly policy-based platform, the conversation might have been different.   

The 1962 invitation to fluoridate water supplies, issued by the Ministry of Health to local authorities, 

was the moment when this tangled skein pulled into a vicious knot.  Local authorities were in no way 

scientifically literate, and were dependent on the national Ministry of Health for guidance, which in 

turn had jumbled science and politics in its presentation of information.  There was no point in anti-

fluoridationists, even if they had good scientific information, having a scientific conversation with 

local decision makers, since the latter had only a second-hand version of the facts that was already 

intermingled with politics.  They could only raise their voices ever louder, voicing ever more extreme 

claims.   

6. Conclusion 
Purported information crossed international borders easily during the mid-twentieth century.  A 

relatively small number of people, notably at the NPWA, succeeded in packaging it into a form that 

would influence larger numbers of people, and through them, policies for everybody.  The 

motivations of these top-level gatekeepers were mixed; genuine concern was arguably intermixed 

for some with a sense of losing social status, or, in the case of women, not having it in the first place.  

The success of anti-fluoridationists came in part from the fact that they appealed to fundamental 

concerns amongst the general populace.  They also exploited epistemological asymmetries of proof 

and disproof, as well as a lack of sociological realism about the ability of science to reach irrefutable 

proofs.  Scientists and governors facilitated these strategies by failing to engage in conversations 

about legitimate doubt, and by presenting science as an unrealistically monolithic method and 

entity.  The role of local gatekeepers in transmitting the work of the national facilitators was crucial.  

The more localised the mis/information and its sources, the more effective (and more incendiary) it 

was.  Given that social media are best regarded as a radical extension of the private sphere, this 

presents particular challenges for the present day.  Finally, misinformation can be regarded in this 

episode as a resort of desperation, blooming at policy-making crunch points.  Local policy decisions 

built over structural communication hiatuses between dentists and doctors; between both of these 

professions and national policy-makers; and between national policy-makers and local 

 
56 For more on science and governance see Sheila Jasanoff, ed., States of Knowledge: The Co-production of 
Science and the Social Order (New York: Routledge, 2004); and Don Leggett and Charlotte Sleigh, eds, Scientific 
Governance in Britain, 1914-79 (Manchester: Manchester University Press, 2016); and for discussion of these 
themes in recent context see Stephen J. Hilgartner, Benjamin Hurlbut and Sheila Jasanoff, ‘Was “Science” on 
the Ballot? Labeling Dissent as “Anti-Science” is Bad Social Science and Bad Politics’, Science 26 February 2021: 
893-4. 



Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 18 of 19 
 

implementation bodies.  Misinformation was the loudest possible protest in a system that made 

reasoned discussion all but impossible.   

Bibliography of substantial published sources 
Blakemore, C., and S. Jennett, (2001), ‘Thalidomide’, in The Oxford Companion to the Body (Oxford: 

Oxford University Press, 2021). Retrieved 7 June 2021, from 

https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-

9780198524038-e-943.  

Borrett, David J., Something in the Water: The Anti-Fluoride Campaign in Andover 1955-1958 

(Andover History and Archaeology Society, 2002) 

Collins, Harry, and Robert Evans, Rethinking Expertise (Chicago: University of Chicago Press, 2008) 

Department of Health and Social Security, Scottish Office, Welsh Office, Ministry of Housing and 

Local Government Reports on Public Health and Medical Subjects, ‘The Fluoridation Studies in the 

United Kingdom and the Results Achieved after Eleven Years’ (London: HMSO, 1969) 

Fischer, Frank, Citizens, Experts, and the Environment: The Politics of Local Knowledge (Durham, NC: 

Duke University Press, 2000) 

Freeze, R. Allan, and Jay H. Lehr, The Fluoride Wars: How a Modest Public Health Measure Became 

America’s Longest-Running Political Melodrama (Hoboken, New Jersey: Wiley, 2009) 

Gaudin, R. F. Boyd, The Fluoridation Fallacy: A Commentary on Official Statements Which support the 

Fluoridation of Public Water Supplies (Rochford, Essex: privately published?, 1961) 

Hilgartner, Stephen J., Benjamin Hurlbut and Sheila Jasanoff, ‘Was “Science” on the Ballot? Labeling 

Dissent as “Anti-Science” is Bad Social Science and Bad Politics’, Science 26 February 2021: 893-4 

Irwin, Alan, and Brian Wynne, eds., Misunderstanding science? The Public Reconstruction of Science 

and Technology (Cambridge: Cambridge University Press, 2003) 

Jasanoff, Sheila, ed., States of Knowledge: The Co-production of Science and the Social Order (New 

York: Routledge, 2004) 

Kavanagh, Dennis, ‘The Postwar Consensus’, Twentieth Century British History 3.2 (1992): 175-190 

Leggett, Don, and Charlotte Sleigh, eds, Scientific Governance in Britain, 1914-79 (Manchester: 

Manchester University Press, 2016) 

Martin, Brian, ‘Analyzing the Fluoridation Controversy: Resources and Structures’, Social Studies of 

Science 18.2 (1988): 331–363 

Martin, Brian, ‘The Sociology of the Fluoridation Controversy: A Reexamination’, The Sociological 

Quarterly 30.1 (1989): 59–76 

Ministry of Health, ‘Fluoridation of Domestic Water Supplies in North America as a Means of 

Controlling Dental Caries: Report of the United Kingdom Mission, Feb-April 1952’ (London: HMSO, 

1953) 

Ministry of Health, ‘Fluoridation’ (London: HMSO, 1965) 

https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-9780198524038-e-943
https://www.oxfordreference.com/view/10.1093/acref/9780198524038.001.0001/acref-9780198524038-e-943


Fluoridation of drinking water in the UK, c.1962-7: A case study in misinformation before social media 

 

Page 19 of 19 
 

Ministry of Health, Scottish Office, Ministry of Housing and Local Government, ‘The conduct of the 

fluoridation studies in the United Kingdom and the results achieved after five years’ (London: HMSO, 

1962) 

Muhler, Joseph C. and Maynard K. Hine, eds, Fluorine and Dental Health: The Pharmacology and 

Toxicology of Fluorine (Bloomington: Indiana University Press, 1959) 

National Pure Water Association, Fluoride Facts and Fancy: An Examination of How Official and 

Other Bodies Promote Fluoridation of Public Water Supplies by the Suppression of Adverse Facts and 

Research, by Misleading Statements and by Exaggerated Claims (NPWA, Reprint October 1965 [first 

published November 1964 and reprinted March 1965]) 

National Pure Water Association, Fluoride Facts and Fancy: An Examination of How Official and 

Other Bodies Promote Fluoridation of Public Water Supplies by the Suppression of Adverse Facts and 

Research, by Misleading Statements and by Exaggerated Claims (NPWA, Reprint October 1965 [first 

published November 1964 and reprinted March 1965]) 

Ortolano, Guy, The Two Cultures Controversy: Science, Literature and Cultural Politics in Postwar 

Britain (Cambridge: Cambridge University Press, 2009) 

Rapaport, Ionel, ‘Contribution à l'étude étiologique du mongolisme. Role des inhibiteurs 

enzymatiques’, Annali di Neuropsichiatria i Psichoanalisi 4.1 (1957): 13-20 

Roeser, Sabine, ‘Risk Communication, Public Engagement, and Climate Change: A Role for Emotions’, 

Risk Analysis: An International Journal 32.6 (2012): 1033-1040 

Sutton, Philip, Fluoridation: Errors and Omissions in Experimental Trials (2nd, enlarged edition), 

(Melbourne: Melbourne University Press, 1960 [1959]) 

Thomas, Matthew, and Luke Buckmaster, Expertise and Public Policy: A Conceptual Guide, 

Parliamentary Library [Australia], 2013. 

https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pu

bs/rp/rp1314/PublicPolicy.  Accessed 16 June 2021 

Wright, David, Downs: The History of a Disability (Oxford: Oxford University Press, 2011) 

Wynne, Brian, ‘Misunderstood Misunderstanding: Social Identities and Public Uptake of Science’, 

Public Understanding of science 1 (1992): 281-304 

About the author 
Charlotte Sleigh is honorary professor at the Department of Science and Technology Studies, UCL, 

and senior research associate at the Department of Research and Public History, Science Museum 

group.  She has 25 years’ experience in studying the history and culture of science and is current 

president of the British Society for the History of Science. 

1 July 2021 

https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp1314/PublicPolicy
https://www.aph.gov.au/About_Parliament/Parliamentary_Departments/Parliamentary_Library/pubs/rp/rp1314/PublicPolicy

	Executive summary
	1. Rationale and research
	2. Chronology
	3. Defining misinformation
	4. What mis/information was spread concerning fluoridation?
	4.1 Medical mis/information
	4.2 Mis/information in description of authority

	5. Pathways for mis/information
	5.1 People and motivations in mis/information pathways
	5.2 Epistemological and rhetorical features of literature in mis/information pathways

	6. Conclusion
	Bibliography of substantial published sources
	About the author

